Restauratie van de stuurhut van een schip.

Dit binnenschip uit 1928 was oorspronkelijk voorzien van een volledig demonteerbare stuurcabine. In die tijd waren er bepaalde lage bruggen en tunnels (in Noord-Frankrijk) waar schepen slechts onder door konden varen indien de hogere opbouw kon worden weggenomen. Zodoende werden stuurhutten zo gemaakt, dat ze, nadat de dakplaten en de deuren waren verwijderd, als afzonderlijke scharnierende panelen konden worden neergeklapt, en verder volledig uit elkaar genomen.

Van de oorspronkelijke stuurhut waren enkel de deuren en de zijpanelen bewaard gebleven. Deze stukken, sommige zwaar beschadigd, zijn gerestaureerd. En de verdwenen voor en achterpanelen zijn weer bijgemaakt en terug voorzien van geslepen glas.

De originele stuurcabine was gemaakt in teakhout. Voor alle nieuw gemaakte onderdelen is terug dezelfde houtsoort gebruikt. Foto boven: de nieuw gemaakte kaders, waar de paneeltjes met het glas in passen. Foto onder: rechts de oude originele paneeltjes, links een stapeltje nieuw bijgemaakte.

(2009)

Klik op de foto’s voor een grotere weergave.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: