Dit binnenschip uit 1928 was oorspronkelijk voorzien van een volledig demonteerbare stuurcabine. In die tijd waren er bepaalde lage bruggen en tunnels (in Noord-Frankrijk) waar schepen slechts onder door konden varen indien de hogere opbouw kon worden weggenomen. Zodoende werden stuurhutten zo gemaakt, dat ze, nadat de dakplaten en de deuren waren verwijderd, als afzonderlijke scharnierende panelen konden worden neergeklapt, en verder volledig uit elkaar genomen.

Van de oorspronkelijke stuurhut waren enkel de deuren en de zijpanelen bewaard gebleven. Deze stukken, sommige zwaar beschadigd, zijn gerestaureerd. En de verdwenen voor en achterpanelen zijn weer bijgemaakt en terug voorzien van geslepen glas.

De originele stuurcabine was gemaakt in teakhout. Voor alle nieuw gemaakte onderdelen is terug dezelfde houtsoort gebruikt. Foto boven: de nieuw gemaakte kaders, waar de paneeltjes met het glas in passen. Foto onder: rechts de oude originele paneeltjes, links een stapeltje nieuw bijgemaakte.

(2009)

Klik op de foto’s voor een grotere weergave.

Posted by:hobbelpaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s